Projekt "Przekaż mi swoją pasję" 2018-2019
Projekt edukacyjny " Przekaż mi swoją pasję" zaklada rozwijanie pasji wychowanków.
Będzie realizowany przez kilka lat i w związku z tym podzielony został na kilka etapów:
I etap - " Muzyka i taniec"
II etap - " Rękodzieło"
III etap - " Teatr"
IV etap - " Sport"
Realizacja projektu zakłada współpracę ze szkołami, rodzicami wychowanków, absolwentami przedszkola, wolontariuszami, lokalnymi artystami.
I etap projektu ( rok szkolny 2018/2019)
„Muzyka i taniec"
Muzyka jest jedną z dziedzin sztuki, która odgrywa dużą rolę w życiu każdego przedszkolaka. Według Pameli Brown: „Dziecko śpiewa zanim zacznie mówić, więc muzyka zaczyna wszystko”. Pomaga ona odnaleźć się po rozstaniu z rodzicami, wprowadza w radosny nastrój, odpręża i uspokaja. Można powiedzieć, że muzyka pełni rolę swoistej terapii.
Muzyka ,jako środek niewerbalnej komunikacji, posiada potężne działanie aktywizujące. Wywołuje spontaniczne reakcje emocjonalne i ruchowe. porusza, stymuluje ciało i umysł, zaprasza do współdziałania zarówno przez taniec, jak i śpiew. Dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje naturalna wrażliwość na muzykę. Poprzez muzykę dziecko kształci swoje zdolności i zainteresowania, uczy się prostych operacji myślowych: porównywania, analizy, abstrahowania. Muzyka uspokaja, uczy wrażliwości, rozwija zainteresowania i pozwala odkryć nowe umiejętności.
Szczególną rolę w życiu dzieci odgrywa też taniec. Według O. Kuźmińskiej taniec to: „poezja ruchu i melodia ciała”. Taniec uważany jest za pierwszy środek komunikacji międzyludzkiej, uniwersalny język porozumiewania się bez słów. Wiek przedszkolny to okres, w którym rozwój dziecka przede wszystkim uwarunkowany jest jego aktywnością. Dziecko odczuwa potrzebę wszelakiego ruchu, a ruch wykonywany przy muzyce mniej męczy i mobilizuje do większego wysiłku. Ćwiczenia ruchowo – taneczne zaspokajają potrzeby ruchowe dziecka oraz rozwijają jego spostrzegawczość, pamięć, koncentrację uwagi, koordynację ruchowo – wzrokową oraz orientację w schemacie własnego ciała i w przestrzeni.
Przed nauczycielami przedszkola postawione jest ważne zadanie: wprowadzenie dzieci w świat muzyki. Od nas zależy więc, czy dziecko w przyszłości polubi muzykę i czy będzie się nią interesować. Wychowawca nie musi mieć specjalnego wykształcenia muzycznego. Wystarczy, że „rozbudzi drzemiącego w dziecku muzyka, rozwijając u niego zamiłowanie do słuchania i wytwarzania dźwięków”.
Cele:
- stwarzanie sytuacji wychowawczych i edukacyjnych do zdobywania wiedzy dotyczącej muzyki w szerokim tego słowa znaczeniu
- stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, ruchowego i społecznego poprzez różne formy aktywności muzycznej
- przygotowanie dzieci do odbioru różnych gatunków muzyki ( klasyczna, wokalna, instrumentalna)
- zapoznanie z konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi instrumentami muzycznymi ( wygląd instrumentu, technika gry brzmienie)
- rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem, nauka wybranych układów tanecznych
- stwarzanie sytuacji umożliwiających rozwijanie talentów artystycznych, udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych, koncertach
- przygotowanie dziecka do roli wiadomego odbiorcy, wykonawcy i twórcy muzyki.
Harmonogram działań I etapu projektu
Lp. |
Zadanie
|
Termin |
1. |
Słuchanie muzyki poważnej w wykonaniu uczniów z Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza w Poznaniu. Organizowanie koncertów muzyki klasycznej w przedszkolu.
|
Listopad 2018r. Grudzień2018r. Luty 2019r. |
2. |
Zajęcia i zabawy prowadzone przez uczniów Szkoły Muzycznej w Poznaniu.
|
Cały rok szkolny |
3. |
Koncert w wykonaniu uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. ks. dra Józefa Surzyńskiego.
|
Kwiecień/ maj 2019r. |
4. |
Wycieczki dzieci do Teatru Muzycznego w Poznaniu. |
Maj, czerwiec 2019r.
|
5. |
Koncert zespołu Akolada podczas uroczystości przedszkolnych ( np. festyny rodzinne, zakończenie roku szkolnego).
|
Maj, czerwiec 2019r. |
6. |
Koncert muzyki chóralnej w wykonaniu chóru Harfa i Polihymnia z Czempinia.
|
Luty, marzec 2019r. |
7. |
Spotkania z absolwentami przedszkola, pasjonującymi się muzyką i tańcem.
|
Cały rok szkolny |
8. |
Warsztaty muzyczne i taneczne organizowane przez nauczycielki.
|
Cały rok szkolny |
9. |
Spotkania z lokalnymi artystami.
|
Cały rok szkolny |
10. |
Prezentacje instrumentów muzycznych w przedszkolu. |
Marzec, kwiecień 2019r.
|
11. |
Prezentacje członków rodzin przedszkolaków – pasjonatów muzyki i tańca.
|
Cały rok szkolny |
1. KONCERT UCZNIÓW POZNAŃSKIEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA W POZNANIU 30.11.18r.
2. NATALIA BRAMBOR DZIELI SIĘ Z PRZEDSZKOLAKAMI SWOJĄ PASJĄ.
3. KONCERT KOLĘD W WYKONANIU UCZNÓW POZNAŃSKIEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA W POZNANIU - 9.01.19R.
4 .KONCERT PIOTRA WOŹNIAKA-ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA.
5. SPOTKANIE Z MARYSIĄ PRZYBYLSKĄ.
6. SPOTKANIE Z PANEM STANISŁAWEM WIŚNIEWSKIM.
7. KONCERT KAPELI "GÓRALSKA HORA".
8. ABSOLWENCI KAMIL MAJCHRZAK I KAMIL PIOTROWSKI DZIELĄ SIĘ SWOJĄ PASJĄ- JIU JITSU.
9. SPOTKANIE Z PANEM TADEUSZEM BENDZIŃSKIM.
10. KONCERT UCZNIÓW Z KOŚCIAŃSKIEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ.
11.KONCERT UCZNIÓW POZNAŃSKIEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA W POZNANIU- 17.05.2019r.
12.SPOTKANIE Z POLĄ, UCZENNICĄ ZE SZKOŁY MUZYCZNEJ.
13.POKAZ TAŃCA MAŻORETEK RYTMIX Z KOŚCIANA POD KIERUNKIEM PANI KAMILI RZEPIELI -DRGAS PODCZAS FESTYNU „MUZYKA DAWNIEJ I DZIŚ”.
14.WYSTĘP SWARZĘDZKIEJ ORKIESTRY FLAŻOLETOWEJ, KTÓREJ ZAŁOŻYCIELEM JEST PAN WOJCIECH WIETRZYŃSKI PODCZAS FESTYNU „MUZYKA DAWNIEJ I DZIŚ”.
15.W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO ZAPREZENTOWAŁA SIĘ RODZINA PAŃSTWA KUHNERT, ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA.
16.KONCERT MUZYCZNY W WYKONANIU PANI MARTY GRZEŚKOWIAK, KTÓRA ZAGRAŁA DLA PRZEDSZKOLAKÓW NA FLECIE.
17.SPOTKANIE Z PANIĄ MARTĄ H. NAUCZYCIELKĄ ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KOŚCIANIE.
18.SPOTKANIE ZE STRAŻAKIEM PANEM ZBIGNIEWEM MIKOŁAJCZAKIEM KOLEKCJONEREM MINIATUROWYCH REPLIK AUT STRAŻACKICH.
19.WYSTĘP ALEKSANDRY FRANEK Z ZESPOŁU ŚPIEWU I TAŃCA "ŻEŃCY WIELKOPOLSCY".